Hai semua! Penulisan kami pada kali ini adalah berkaitan dengan CMC. Selamat Membaca dan semoga bermanfaat. :)
Apakah yang dimaksudkan dengan Computer Mediated Communication (CMC)?
CMC adalah singkatan dari Computer Mediated Communication atau Komputer
Perantara Komunikasi yang bermaksud bentuk komunikasi antara dua atau lebih
individu yang berinteraksi dan saling mempengaruhi antara satu sama lain
melalui komputer. Secara umunya, komunikasi ini melibatkan pengunaan rangkaian
internet kerana CMC menghubungkan individu secara atas talian. Antara contoh
CMC adalah komunikasi melalui Yahoo Mail, Skype, Facebook dan seumpamanya.
Adakah anda terlibat dengan CMC?
Semua daripada kami bersetuju bahawa kita semua terlibat dengan CMC. Dalam
dunia yang serba moden dan sejajar dengan peredaran zaman yang menuju ke
arah kecanggihan teknologi, kami percaya bahawa kita semua merupakan objek
pembangunan yang sangat terikat dengan CMC samada sedar mahupun tidak. Sebagai
contohnya, dalam era globalisasi dan dengan adanya kemudahan aplikasi seperti
Skype dan Facebook serti laman-laman sosial yang lain, manusia sentiasa dapat
berhubung tanpa batasan. Hujah ini disokong oleh Riva & Galimberti (1998) dengan
menjelaskan bahawa komunikasi intersubjektif ini boleh dikekalkan walaupun pada
jarak fizikal. Sebagai contohnya, individu yang berada di Malaysia dapat
menhubungi rakan-rakan mereka yang berada di Ausralia pada bila-bila masa.
Bagaimanakah pengalam melibatkan CMC ?
CMC
sememangnya mudah untuk digunakan dalam berkomunikasi. Hal ini demikian kerana,
kebanyakan daripada kita tidak perlu menunggu lama untuk berjumpa secara
berdepan (face to face) bagi
menyampaikan sesuatu maklumat jika menggunakan komputer sebagai alat perantara untuk berkomunikasi. Namun demikian, ada
kalanya tidak juga. Kami berpendapat sedemikina kerana komunikasi seperti ini
boleh mendatangkan impak kepada individu mahupun masyrakat.
Ramai
antara kami dikelilingi oleh rakan-
rakan yang sangat gemar ber-Facebook dan lebih senang untuk berkomunikasi
melalui computer berbanding berkomunikasi secara bersemuka. Hal ini dapat
dilihat apabila kebnyakan daripada mereka menolak untuk berada bersama
rakan rakan terdekat malah lebih senang
bersendirian. Tambah pula, golongan ini lebih senang berbincang menerusi atas
talian berbanding berbincang dalam mesyuarat. Secara tidak langsung, mereka
yang tergolong dalam kelompok ini menjadi seorang yang lonely dan kurang interaksi sosial.
Jika
dilihat dalam konteks yang berbeza, ‘Love
and Romance’ website merupakan contoh yang sangat tepat untuk dibingcangkan.
. Hal ini demikian kerana, CMC, bukan sahaja alat teknologi dan enjin hubungan
sosial, namun, ia adalah alat yang mempunyai ruang yang membolehkan hubungan berlaku
didalamnya (Jones, 1995) dalam (Romiszowski & Mason, n.d).
Golongan
yang terlibat dalam love and romance
chatting ini tidak memaparkan identity sebenar mereka malah cenderung untuk memalsukan
butiran peribadi mereka.Tambahan pula, kajian juga dibuat untuk mengetahui
kesan media yang mereka gunakan disamping persepsi terhadap orang yang
menghantar mesej tersebut (Boase & Wellman, 2006) .
Kesannya,
ramai mangsa yang tertipu dan mangsa ini sebenarnya hanya berkenalan dengan
‘rakan imaginasi’ dan akan mangsa penipuan. Akan tetapi, mangsa-mangsa ini
tidak menyedari perkara ini kerana merekan mempercayai segala maklumat yang
dinyatakan oleh ‘rakan imaginasi’ mereka. Sebagaimana hujah yang dikemukakan
oleh Finkel, et., al (2012) dengan berpendapat bahawa, orang cenderung
untuk menyalah tafsir informasi dan bahasa sosial yang digunakandalam CMC, dan
jika CMC berlaku berterusan tanpa henti tanpa berjumpa muka-ke-muka, ia boleh mendatangkan
risiko yang tidak menyenangkan.
Tambahan
pula, komunikasi menerusi CMC ini menyebabkan individu menolak hubungan sosial
dalam dunia nyata. Hal ini menjadikan mereka seorang yang anti-sosial yang lebih
gemar untuk berhubung dan menjalinkan hubungan atas talian berbanding hubngan
yang lebih ‘tangible’.
Namun
demikian, seperti yang dibincangkan di atas, CMC juga memberi kesan yang baik.
CMC sering manjadi medium yang sering digunakan untuk berhubung dengan orang
yang jauh dari segi geografinya. Dalam erti kata lain ia mampu mengukuhkan
hubungan sesama keluarga, adik-beradik, rakan sebaya dan seumpamanya. Sebagai
contohnya, ada antara kami mempunyai adik beradik yang tinggal di luar negara.
Jadi, satu-satunya komunikasi yang menghubungkan mereka adalah menerusi
Facebook dan Skype. Situasi ini menjelaskan bahawa, CMC telah menjadikan dunia
ini seolah-olah kecil dan membolehkan hubungan antara manusia lebih erat.
Image: Google Image
Image: Google Image
Contoh
lainnya, pengunaan Facebook bukan sahaja membantu kita untuk berhubung, malah ia
juga menjadi sumber utama bagi meraih pendapatan. Hal ini demikian kerana,
terdapat ramai diantara kita menggunakannya Facebook untuk menjalankan
perniagaan secara atas talian atau lebih dikenali sebagai online business. Dan menurut rakan kami yang telibat dengan peniagaan
atas talian ini, ia sangat mudah dan meguntungkan.
Teori
Menerusi contohnya dan pengalaman yang
dikongsikan, terdapat teori yang dapat dikaitkan dengan insiden-insiden diatas.
Antaranya adalah Social Presence Theory.
Teori ini menjelaskan bahawa pelbagai media komunikasi berbeza dalam keupayaan
mereka untuk menghantar kelas komunikasi bukan lisan sebagai tambahan kepada
kandungan lisan yang menyatakan bahawa komunikasi secara face to face mempunyai
pelbagai lisan dan bukan lisan dengan gaya badan yang mudah difahami. Takrifan
yang lebih moden pula menjelaskan bahwa Social Presence Theory melihat sejauh
mana seseorang itu dianggap sebagai 'orang sebenar' dalam pengantara komunikasi
Gunawarden (1995) dalam (What is Social Preence Theory, n.d).
Teori ini dapat dikaitan dengan
perbincangan berkaitan ‘Love and Romance’ website di atas.
Perkara
yang sama juga dapat dilihat dengan wujudnya perniagaan online. CMC digunakan
sebgai medium utama untuk berniaga. Hal ini menjadikan lebih ramai golongan
antisoaial dan lowliness. Jika dibandingkan dengan masa lampau, perniagaan
dijalan secara terus dan membenarkan interaksi sosial raliti berlaku manakala
kini, interaksi sosaial menjadi semakin kurang.
Rujukan
Boase, J., &
Wellman, B. (2006). Personal relationship, On & Off the internet.
Finkel, E. J.,
Eastwick, P. W., Karney, B. R., Reis, H. T., & Sprecher, S. (2012). Online
Dating: A Critical Analysis From the Perspective of Psychological Science. Psycologycal
Science in the Public Interest, 1.
Riva, G., &
Galimberti, C. (1998). Computer-Mediated Communication: Identity and Social
Interaction in an Electronic Environment. Genetic, Social and Geneal
Psychology Monographs, 3.
Romiszowski, A.,
& Mason, R. (n.d.). Computer-Mediated Communication. Retrieved from
http://www.aect.org/edtech/ed1/15.pdf
What is Social
Preence Theory. (n.d.). Retrieved from
https://www.mnsu.edu/its/academic/isalt_social_presence_theory.pdf
perkongian yang sangat menarik. selama ni saya tidak tahu tentang apa maksud CMC. bagus, keep it up. :)
ReplyDelete